محقق و پژوهشگر فلسفه و ادبیات درباره تقدم ماهیت بر وجود نزد سهروردی گفت: این نظریه را سهروردی پیش از آنکه کی‌یر کگارد هفتصد سال بعد مسئله وجود و ماهیت را در فلسفه غرب که بعد عنوان اگزیستانسیالیسم به خود می‌گیرد مطرح کند بیان داشت. دکتر محمد بقایی ماکان در مورد تأثیر سهروردی بر فلسفه اسلامی به خبرنگار مهر گفت: مشخص‏ترین دیدگاه سهروردی که پس از وی مورد چون و چرا در فلسفه اسلامی قرار می‎گیرد این است که او ماهیت را مقدم بر وجود می‎داند، که بعد متفکرانی مانند میرداماد برآن صحه می‎گذارند. ولی از سوی صدرای شیرازی و پیروان او نفی می‌شود. این نظریه را سهروردی پیش از آنکه کی یر کگارد هفتصد سال بعد مسئله وجود و ماهیت را در فلسفه غرب که بعد عنوان اگزیستانسیالیسم به خود می‎گیرد مطرح کند بیان داشت. پس از سهروردی متفکران بزرگی در تاریخ تفکر ایرانی و اسلامی از او تأثیر پذیرفتند که بطور مشخص می‎توان از قطب الدین شیرازی، جلال الدین دوانی، میرداماد استرآبادی، عبدالرزاق لاهیجی، آذر کیوان و پیروان او، ابو القاسم میرفندرسکی و ملا هادی سبزواری نام برد.

وی گفت: همینطور دیدگاه فلسفی او که به نام"حکمت اشراق" معروف است را در شعر فارسی و تفکرات عرفانی عارفان بزرگی مانند مولانا و حافظ می‎توان ردیابی کرد. آثار او پس از تلاشی که هانری کربن به مدت سی سال در تحقیق و معرفی اندیشه‎های او به عمل آورد جنبه‎ای جهانی یافت و چندان در متفکران و نویسندگان عارف اثر گذاشت که به ستایش از آنها بر آمدند. فلسفه سهروردی اصولا مبتنی بر عالم معنا است زیرا در این فلسفه چنانکه گفتیم ماهیت بر وجود مقدم است و این خود نشاندهنده نگاه کاملا معنویِ واضع این نظریه است که همه وجوه و جنبه های آن از بستر نور می‎گذرد و نتیجه این فلسفه آن است که آدمی هرچه به منبع اصلی نور نزدیکتر شود کاملتر می‎شود.