تاریخچه نام ایران ( ائیرینه وئجه )

سرزمین ورجاوند ( جاودانه ) ایران یکی از گهواره های تاریخ و تمدن بشری محسوب می شود که همیشه صحنه ساز دلاوری - مردانگی - روحیه ظلم ستیزی - موسیقی عرفانی و پرمعنا - ادبیات نیک و سترگ - منابع طبیعی و اهواریی ارزشمند - آب و هوایی چهارفصل و معتدل - تاریخ و فرهنگی بس بزرگ و کهن بوده است که بسیار اندک فساد اخلاقی و فحشا را در کل تاریخش شاهد بوده است . نام این سرزمین نیز مانند دیگر نعمات بزرگ اش داری پشتوانه ای بس طولانی ٫ زیبا و پر معنا می باشد . واژه ایران کنونی از واژههای کهن هزاران ساله برداشت شده است . ائیرینه - ائیرینه وئیجه :
ائیرینه :
این واژه در فرس هخامنشی آریا و در پهلوی اران است و آریارامنا (آریارمن) نام جد داریوش بزرگ مشتق شده از همین واژه می باشد . ائیرین در اشتات یشت بند یکم و در دو سیروزه کوچک و بزرگ بند نهم آمده است که به عنوان صفت استفاده شده است . یعنی منسوب به آریا . استاده پورداوود هرکجا به واژه ائیرینه وئیجه برخورده است آن را به معنی آریا ترجمه کرده است ولی در همه جا ذکر کرده است که این همان ایران کنونی است که نشان از مقدس بودن نام کشورمان در تمامی متون دینی باستانی حکایت دارد . در کتاب یشتها استاد پورداوود آمده است شکی نیست که ایرانیان باستان خودشان را آریایی ها می نامیدند . خود واژه ائیریه ( آریا ) در معنی پارسی امروزی یعنی نجیب و شریف و نام قوم آریاست . این نژاد هم اکنون بین هند و ایران تقسیم شده اند که از شاخه نژاد هند و اروپایی است . بخشی دیگر از این اقوام کهن در آلمان - یونان و روم نیز پخش می باشند . در فرس باستان این واژه آریه نامیده شده است . اقوام هند و اروپایی شعبه وسیعی از نژاد سفید هستند که در ایران - هند و اروپا ماندگار شدند . و زبان هند و اروپایی نیز مختص آنان است . در اوستا نام ایران به عنوان مبدا اصلی آریایی نژادها معرفی شده است . حرکت آریایی ها به سوی ایران به بیش از 2000 سال پیش از میلاد مسیح باز میگردد . اقوام آریایی که فلات گسترده ایران را برای مسکن خود انتخاب نمودند به دوازده قسمت عمده تقسیم شدند که نام برخی از آنان در اوستا آمده است :

ادامه نوشته

۱۰۱ نام برای خداوند در دین زرتشت

ایا می دانستید که در دین زرتشت خداوند با بیش از ۱۰۰ نام خوانده می شود؟این بار ۱۰۱ نام که زرتشتیان خداوند را با ان ادا می کنند نوشته ام.معنی بعضی از اونا رو جلوشون نوشتم و بعضی دیگه بدون معنی هستن(من معنیشو ندونستم)اگه کسی از دوستان معنی اونا رو میدونه خوشحال میشم بهم بگه.

۱-ایزد (به معنی سزای پرستش)

۲-هروسپ توان (به معنی توانای مطلق)

۳-هروسپ آگاه (به معنی دانای مطلق)

۴-هروسپ خدا (به معنی خداوند مطلق)

۵-آُبده (به معنی بی آغاز)

۶-ابی انجام (به معنی بی انجام)

۷-بنشت (به معنی ریشه آفرینش)

۸-فراخ تنهه (به معنی پایان آفرینش)

۹-جمغ (به معنی ازهمه بالاتر)

۱۰-فرجه تره (به معنی از همه برتر)

ادامه نوشته

آتوسا دختر کوروش

آتوسا ، دختر کوروش بزرگ بزرگترین ومحبوب ترین امپراتورتاریخ است آتوسا در لغت به معنای خوش اندام است. همچنین به معنای قدرت و توانمندی نیز میباشد.او دختر زیبا، دلفریب و فوق العاده ای کوروش بزرگ بود.
پس از سرنگونی بردیای دروغین بدست داریوش بزرگ و هفت نفر از جوانان نجبای پارسی و بر تخت نشینی داریوش یکم ، آتوسا همسر داریوش بزرگ شد . ازدواج با آتوسا که از سلاله هخامنشی بود حکومت داریوش بزرگ را قانونی جلوه می داد واز آنجا که آتوسا با هوش، با فرهنگ ، با قدرت و تفکر سیاسی بود در موقع لزوم کمک خوبی برای داریوش شاه به حساب می آمد.
پس از آن آتوسا ” خشایارشاه ” را به دنیا آورد.آتوسا ملکه ی بیش از ۲۸ کشور آسیایی در زمان امپراطوری داریوش بزرگ بود و از وی به نام ” شهبانوی داریوش بزرگ ” یاد کرده است .

آتوسا شهبانوی ایران ، خواندن و نوشتن را به خوبی می دانست و نقش تصمیم گیرنده در آموزش خود و دیگر درباریان داشت.همچنین زندگی سیاسی آتوسای هخامنشی باهیچ زن دیگری از هم دوره های او با او برابری نمی کند.

ادامه نوشته

دانلود کتاب ایین اوستا

این بار یک کتاب برای شما اماده دانلود کرده ایم که نام ان “ایین اوستا” است.این کتاب ما را با ایین و دین و رفتار و … اوستا اشنا می کند.نویسنده این کتاب ارزشمند اقای سیاوش اوستا (حسن عباسی)است و کتاب نسخه PDF ان دارای ۲۰۳ صفحه می باشد.

 

دانلود با حجم:۱٫۱۶ مگابایت

تصاویر پوشش زنان ایرانی در زمان های گذشته


ادامه نوشته

فرهنگ ایران و یونان

در رسانه‌های امروزی جهان و شوربختانه به پیروی کورکورانه‌ی آنان در رسانه های ملی و دولتی ایران سقراط -- و در کل این است که جایگاه شناسایی دانش‌پژوهی و حکمت جهان شناسایی می‌شود در این سخنان تمدنهای دیگر جهان از جمله ایران با روگرفت از این دانش خود را بالنده کرده‌اند! اکنون پرسش اینجاست که این سخنان تا چه اندازه درست می‌باشد؟

نگاهی گذرا بر و یونان پاسخی است بهر این پرسش…

با نگاهی به مراسم مذهبی می‌بینیم قربانی کردن انسان‌ها و حتا آدم خواری در هنگام جنگ با ایرانیان انجام می‌شود و تا قرن ها دوام دارد
بی  چون وچرا مقدس بود(۱)  این قربانی‌ها برای خدایان گوناگون یونان انجام می‌شد که همسر یکدیگر را می‌دزدیدند- خشم و کین می‌آوردند و دروغ می‌گفتند باری گمان نکنم  که در این جستار نیازی به گفتگو بر آیین ایرانیان باشد زیرا مانند خورشید در آسمان روشن است که ایرانیان اهورمزد یکتا را که ورای  کالبد جسمانی بود می‌پرستیدند.

ایرانیان نخست آیین زرتشت را به کودکانشان می‌آموزند که در زندگی راست بگویند(۲) این سخنی است از استاد افلاطون (سقراط(۴۷۰تا۳۹۹پ.م)).

ادامه نوشته

اختراعات ایرانیان در دریانوردی  

کهن‌ترین سند دریانوردی ایرانیان، مهری است که در چغامیش خوزستان بدست آمده است. تاریخ تمدن ناحیه چغامیش به شش‌هزارسال پیش از میلاد می‌رسد. این مهر گلین، یک کشتی را با سرنشینانش نشان می‌دهد. در این کشتی یک سردار پیروز ایرانی، بازگشته از جنگ، نشسته، و اسیران زانوزده در جلوی او دیده می‌شوند. در این مهر یک گاو نر و یک پرچم هلالی شکل هم دیده می‌شوند. نقش‌های برجسته پاسارگاد نمایانگر توانمندی دریایی ایرانیان و فرمانروایی ایشان بر هفت‌دریاست.
قطب نما
در مورد اختراع قطب‌نما روایت‌های زیادی وجود دارد. تنی چند از دانشمندان آن را به چینی‌ها و یا حتی ایتالیایی‌ها نسبت می‌دهند. اما بیشتر دانشمندان هم‌داستانند که قطب‌نما به وسیله ایرانیان ساخته شده است. قطب‌نمای ایرانی برخلاف قطب‌نمای چینی که 24 جهت داشت، دارای 32 جهت بوده‌است. عدد 32 علاوه بر نشان‌دادن دقت بیشتر قطب‌نمای ایرانی، نمایانگر آشنایی ایرانیان با اعداد در مبنای 2 و دانش ریاضی پیشرفته آنان است،‌که خود بحث جداگانه‌ و بسیار مفصلی را می‌طلبد. در افسانه‌های کهن ایرانی آمده است که اسفندیار رویین به هنگام حرکت برای نبرد با اژدها از پیکانی آهنین سود می‌جسته، که همواره جهت ثابتی را به او نشان میداده است. در دوران نخستین اسلامی، قبله‌نما توسط ایرانیان به قطب‌نما افزوده شد تا همواره و در هر وضعیتی بتوان جهت درست قبله را پیدا نمود. ایرانیان از این اختراع استفاده کامل نموده و آن را به دیگر مسلمانان شناساندند. نام‌های فارسی اجزای قطب‌نما در زبان عربی شاهد تاریخی مسلمی است که کاربرد قطب‌نما از طریق ایرانیان به دست دیگر ملت‌های مسلمان رسیده است.

ادامه نوشته

شكست روم از ارتش ايران در بزرگترين نبرد خاور و باختر  

١٧ امرداد (هشتم اوت) سال 40 پيش از ميلاد‏، ارتش دلاور ايران اشكاني با در هم شكستن ارتش روم، سوريه را باز‌پس ‌گرفته، و با پيشروي توانست بر فلستين نيز چيره شود. ايران و ايراني را بايد شناخت، نيرومندي‌اش را بايد ديد تا سوداي يورش به اين سرزمين اهورايي و دلاور‌خيز را از سر بيرون كرد.
به دشمنان اين مرزوبوم بايد فهماند تا تاريخ ايران را بكاوند و ببينند دلاورمردان و شيرزنان ايران چگونه دشمن را تا به خانه‌ي خود باز گردانده‌اند، و به ياد داشته‌باشند كه فرزندان ايران  همواره ايستاده‌اند؛ هشيار و بيدار و كوچكترين نگاه دشمنانه‌اي را با نيرومندي‏، پاسخ خواهد داد. فرزندان ايران هيچگاه گرفتن سرزمين‌هاي ديگران را در سر نپرورانده، و هيچ‌گاه براي خواسته و برده و چپاول و به‌دست آوردن مال ديگران به سرزميني سپاه نبرده‌اند. ايراني همواره به پيروي از بزرگان مينوي خود هميشه خواستار صلح، دوستي و آرامش بوده‌، و در اين راه سرآمد جهانيان است. از سوي ديگر ايراني هيچگاه يورش به سرزمين‌اش را بي‌پاسخ نگذارده و كمتر در تاريخ مي‌بينيد كه سپاه نيرومند ايران مردم را بي‌پناه گذاشته باشد و در برابر دشمنان به مانند كوهي استوار و پابرجا ايستادگي كرده‌است. يكي از اين دلاوري‌هاي فرزندان راستين ايران، بازپس‌گيري سوريه از روم در زمان شاهنشاهي اشكانيان است.

ادامه نوشته

پل دختر، سازه‌اي بزرگ از روزگار هخامنشيان

كساني که به خوزستان سفر می‌کنند، بی‌گمان از کنار پل تاريخي «دختر» که «پل‌دختر» ناميده مي‌شود، ‌گذر می‌کنند. پل‌دختر که در 110 کيلومتري جنوب خرم‌آباد و در کنار شهري به همين نام جای گرفته، نمادي از مهندسی پیشرفته و نشان از برجستگی مدیریت کارهاي ساختماني در روزگار هخامنشيان دارد. يکي از دهانه‌هاي پل که برجای‌مانده، این را بر بینشوران روشن می‌سازد که برای کشیدن نقشه و پیاده کردن نقشه‌ی پل، نیاکان فرهیخته‌ی ما از دانش پیشرفته‌، استواري و فناوری بسيار بالايی در پل‌سازي برخوردار بوده‌اند.
همچنین این سازه‌، ارزشمندی لرستان و قوم لر را نزد پادشاهان هخامنشي و ساساني آشکار می‌کند. راهي که از باختر(:غرب) پل تا بلندی‌های «مله‌کوه» در شهرستان «کوهدشت» کشیده شده، بازگوكننده‌ي جایگاه والا و ارجمندی لرستان در روزگار باستاني، چند سده  پس از شامگاه ساسانیان است.

ادامه نوشته

عكس هايي از بوشهر

ادامه نوشته

سورنا

سورنا یکی از سرداران بزرگ و نامدار تاریخ است که سپاه ایران را در نخستین جنگ با رومیان از سوی اشک سیزدهم ( ارد  orod * ) پادشاه دلاور اشکانی فرماندهی کرد و رومیها را که تا آن زمان قسمتی از ارمنستان و آذربادگان را تصرف نموده بودند، را با شکستی سخت و تاریخی روبرو ساخت. «ژول سزار» Julius Caesar و «پومپه» Pompee و «کراسوس» Crassus سه تن از سرداران بزرگ روم بودند که کشورهای پهناوری را که به تصرف این دولت درآمده بود، اداره می‌کردند. «کراسوس» فرمانروای شام (سوریه) بود و برای گسترش دولت روم در آسیا، سودای چیرگی بر ایران و سپس هند را در سر می‌پروراند و سرانجام با حمله به ایران این نقشه خویش را عملی ساخت. «کراسوس» با سپاهی مرکب از 42 هزار نفر از لژیونهای ورزیده روم که خود فرماندهی آنان را بر دوش داشت به سوی ایران روانه شد ارد پادشاه ایران که خود در شرق ایران در حال جنگ با مهاجمین بود ، یکی از فرماندهان بسیار باهوش و شجاع خود به نام سورنا را به جنگ رومیها فرستاد. نبرد میان دو کشور در سال 53 پیش از آذربادگان آغاز و تا قلب میان رودان ادامه یافت

ادامه نوشته

خيام

حکیم عمر خیام (خیامی) در سال 439 هجری (1048 میلادی) در شهر نیشابور و در زمانی به دنیا آمد که ترکان سلجوقیان بر خراسان، ناحیه ای وسیع در شرق ایران، تسلط داشتند. وی در زادگاه خویش به آموختن علم پرداخت و نزد عالمان و استادان برجسته آن شهر از جمله امام موفق نیشابوری علوم زمانه خویش را فراگرفت و چنانکه گفته اند بسیار جوان بود که در فلسفه و ریاضیات تبحر یافت.

تلاشها
خیام در سال 461 هجری به قصد سمرقند، نیشابور را ترک کرد و در آنجا تحت حمایت ابوطاهر عبدالرحمن بن احمد , قاضی القضات سمرقند اثربرجسته خودرادر جبر تألیف کرد. خیام سپس به اصفهان رفت و مدت 18 سال در آنجا اقامت گزید و با حمایت ملک شاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک، به همراه جمعی از دانشمندان و ریاضیدانان معروف زمانه خود، در رصد خانه ای که به دستور ملکشاه تأسیس شده بود، به انجام تحقیقات نجومی پرداخت. حاصل این تحقیقات اصلاح تقویم رایج در آن زمان و تنظیم تقویم جلالی (لقب سلطان ملکشاه سلجوقی) بود. در تقویم جلالی، سال شمسی تقریباً برابر با 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه است. سال دوازده ماه دارد 6 ماه نخست هر ماه 31 روز و 5 ماه بعد هر ماه 30 روز و ماه آخر 29 روز است هر چهارسال، یکسال را کبیسه می خوانند که ماه آخر آن 30 روز است و آن سال 366 روز است هر چهار سال، یکسال را کبیسه می خوانند که ماه آخر آن 30 روز است و آن سال 366 روز می شود در تقویم جلالی هر پنج هزار سال یک روز اختلاف زمان وجود دارد در صورتیکه در تقویم گریگوری هر ده هزار سال سه روز اشتباه دارد

ادامه نوشته

فردوسي خردمند

فردوسي استاد بي همتاي شعر و خرد پارسي و بزرگترين حماسه سراي جهان است. اهميت فردوسي در آن است چه با آفريدن اثر هميشه جاويد خود، نه تنها زبان ، بلكه كل فرهنگ و تاريخ و در يك سخن ، همه اسناد اصالت اقوام ايراني را جاودانگي بخشيد و خود نيز برآنچه كه ميكرد و برعظمت آن ، آگاه بود و مي دانست كه با زنده نگه داشتن زبان ويژه يك ملت ، در واقع آن ملت را زندگي و جاودانگي بخشيده است .

 

بسي رنج بردم در اين سال سي
عجم زنده كـردم بديــن پــــارسي

فردوسي در سال 329 هجري برابر با 940 ميلادي در روستاي باژ از توابع طوس در خانواده اي از طبقه دهقانان ديده به جهان گشود و در جواني شروع به نظم برخي از داستانهاي قهرماني كرد. در سال 370 هجري برابر با 980 ميلادي زير ديد تيز و مستقيم جاسوس هاي بغداد و غزنين ، تنظيم شاهنامه را آغاز مي كند و به تجزيه و تحليل نيروهاي سياسي بغداد و عناصر ترك داخلي آنها مي پردازد. فردوسي ضمن بيان مفاسد آنها، نه تنها با بغداد و غزنين ، بلكه با عناصر داخلي آنها نيز مي ستيزد و در واقع ، طرح تئوري نظام جانشين عرب و ترك را مي ريزد حداقل آرزوي او اين بود كه تركيبي از اقتدار ساسانيان و ويژگيهاي مثبت سامانيان را در ايران ببيند.

ادامه نوشته

گاتها، مردم را در دو بخش دانايان و نادانان مي‌آورد

گاتها را از ديدگاه‌هاي گوناگون اخلاقي، فلسفي، زبان ‌شناسي و آييني مي‌توان بررسي كرد. هر چند چون ديدگاه‌ها گوناگون است، ناگزير تفسير گاتها نيز دشوار خواهد بود. اما آن‌چه تاكنون انجام نشده است، يا كمتر بدان پرداخته شده است، بررسي و سنجش گاهان با عرفان ايراني است. عارفان ايران، همانند: سهروردي، مولانا و عطار، سخناني گفته اند كه همان ها را با اندك تفاوتي در گاهان اشوزرتشت نيز مي‌توان يافت. اين سخن بدان معنا نيست كه واژگان متن‌هاي عرفاني با گاهان يكي است؛ گاهان واژگان و ادبيات ويژه‌ي خود را دارد و متن‌هاي عرفاني نيز واژگاني ويژه‌ي خود. اما در معنا يكساني‌هاي بسياري دارند.»
آن‌چه بازگو شد بخشي از سخنان اردشير بهمردي، پژوهشگر دين و فلسفه‌ي زرتشتي، در نشست بنياد فرهنگي جمشيد جاماسيان بود. او نخست بدين نكته اشاره كرد كه گفت‌و‌گو درباره‌ي «گاتها»ي اشو‌زرتشت، دشوار و تخصصي است و كساني كه بدين كار پرداخته‌اند، ناگزير بوده‌اند كه براي فهم "گاتها"، همه‌ي زندگاني خود را بر سر چنين پژوهشي بگذارند. يكي از آن اوستا‌شناسان، «تارا پوروالا» است كه خود مي‌گفت بيست سال، شبانه‌روز، با گاتها زندگي كرده است و «هومباخ» -اوستا‌شناس باختري- نيز چنين گفته بود كه هيچ‌گاه از انديشيدن به گاتها دور نبوده است.

ادامه نوشته

آتشكده ها

ادامه نوشته

شوش ،میراث چندهزار ساله ایران که تقدیم به بیگانگان شد  

شوش با قدمتی بیش از پنج هزار سال، یکی از کهن‌ترین مراکز سکونتی دنیای باستان و از مهم‌ترین مناطق تاریخی ایران است که امروزه  آثار این تمدن غنی موزه‌های فرانسویان را پررونق كرده است.
غارت میراث تاریخی ایران ،رسماً از دوره‌ی سلطنت ناصرالدین شاه قاجار آغاز شد چرا که فرانسویان امتیاز حفاری را در منطقه‌ی تاریخی شوش بدست آوردند.
به موجب این قرارداد، یک مهندس معمار فرانسوی به نام "مارسل دیولافوا" برای تهیه‌ی کاوشهای باستان شناسی در شوش به سال 1883 میلادی وارد ایران و کاوش  در شوش رسما در سال 1885 میلادی آغاز شد. به طوریکه نزدیک به 95 سال این کاوش ها و حفاری ها ادامه پیدا کرد.
کشفیات دیولافوا و گنجینه های گرانبهایی كه او از حفاری‌ها شوش بدست آورد، توانست مدال لژیون دونور در تاریخ 20 اكتبر 1886 را از آن خود کند.

ادامه نوشته

جنبش مازیار یک جنبش ملی بود  

در تاریخ پر فراز و نشیب ما، دلاورانی که برای استقلال و آزادی ایران جان بر سر آرمان­های خود نهاده اند کم نیستند؛ که یکی از آن­ها مازیار است.
در پی شکست شاهنشاهی ساساني، تازیان کم­کم بر بيشتر سرزمين ايران چیره  شدند، و با استفاده از وابستگان خود با زور شمشير، زبان و فرهنگ خود را بر مردم ايران چیره كردند. اين روند در سال‌هاي حکومت امويان و عباسیان شتاب بيشتري گرفت. بيداري ايرانيان درزمان خلیفه­های عباسي سبب شکل گرفتن انقلاب هایی دربخش هایی از ايران شد. از این جنبش ها، جنبش بابك ومازيار به سبب ملي بودن آن ها اهميت بیشتری دارد؛ بیشتر به این سبب که آن ها خواهان بازگشت به بزرگی های گذشته و به دين و كيش زرتشتي بودند.

ادامه نوشته

خسرو انوشیروان» شاه‌فیلسوف  

«خسرو قبادان» نامور به «انوشیروان» از پادشاهان نام‌آور دودمان ساسانی است. چنان‌که از یادگارنوشته‌های گذشتگان برمی‌آید، «خسرو انوشیروان» پادشاهی فرزانه و دانش‌پرور بوده و میل بسیار به دانش فلسفه داشته است.
«ابن‌ندیم» در این باره می‌نویسد: «کسری انوشیروان نیز برای علاقه و محبتی که به علم و دانش داشت به‌جمع و تالیف آن کتاب‌ها پرداخته و به آن عمل می‌کرد.»
چنان‌که از نسک‌های عیسویان برمی‌تابد، «انوشیروان» به خوانش و پژوهش نوشته‌های علمی و فلسفی میل بسیار داشته و در محفل‌های علمی حاضر می‌شده و انجمن‌هایی برای حل مسائل علمی تشکیل داده بود و با دانشمندان به گفت‌وگو می‌نشست. انوشیروان چنان در مسائل علمی مهارت یافته بود، که حکمای یونانی مصاحب وی، او را فیلسوفی اشراقی از شاگردان افلاطون تصور می‌کردند.

ادامه نوشته

چرا کوروش یک تاریخ­ساز است؟

تاریخ­ساز فرنامي(:لقبي) است که ما به کسی می­گوییم که یک دوران متفاوت در زندگی اجتماعی و تاریخی را پدید بیاورد. حال آن‌که این دگرگونی در زندگی مردمان می­تواند مثبت یا منفی باشد.» شروین وکیلی، دکترای جامعه­شناسی از دانشگاه علامه­طباطبایی و استاد دانشگاه تهران، در نشستی در پسین روز 27 مهرماه، با بازگويي گفته­های بالا، به این موضوع پرداخت که چرا ما تاریخ را از کسی می‌دانیم که تاریخ‌ساز است یا دگرگونی شگرفی در روند زندگی مردمان، پدید آورده است.
وکیلی در اين نشست گفت: «برای درک مفهوم، می­توان به پورسینا اشاره کرد. ما او را دانشمند سده‌ي چهارم می‌دانیم. ولی سده‌ي چهارم را سده‌ي پورسینا نمی­نامیم. اما کوروش آغازگر یک دوران تاریخی است. سنجشگر این دگرگونی نیز الگوی زیست مردمان در قالب پیکربندی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

ادامه نوشته

به استناد «اوستا»، ايران زادگاه دانش ژنتيك است  

چهارمين همايش ساليانه‌ي انجمن نوروژنتيك ايران با اين عنوان كه؛ ايران مهد دانش ژنتيك جهان است آغاز شد. پروفسور محمدحسن كريمي‌نژاد، رييس انجمن نوروژنتيك ايران، گفت: «دانش ژنتيك در ايران، پيشينه‌اي ٧هزارساله دارد. در بخشي از اوستا به نام ونديداد كه به دست موبدان نوشته شده، سخن از يخبندان سختي است كه در اين داستان آشكارا نشان داده شده كه ايرانيان از وجود تخمه‌هاي جداگانه نر و ماده در مردان و زنان آگاهي داشته‌اند.»

ادامه نوشته

مهر با خورشيد، يكي نيست

‌رويداد ناخوشايندي كه در دهه‌هاي گذشته در پژوهش‌هاي ديني روي داده، آن است كه هر‌جا نامي از خورشيد به ميان مي‌آيد آن را با دين و آيين مهري يكي مي‌گيرند. در حالي كه با نگاه به اوستا درمي‌يابيم كه مهر و خورشيد يكي نيستند. حتا در "‌خرده اوستا‌" هم اين‌دو، جداي از هم دانسته شده است. همان‌گونه كه دو يشت "‌خورشيد‌يشت‌" و "‌مهر‌يشت‌" داريم‌، در خرده‌اوستا هم دو نيايش آورده شده كه جدايي اين دو را نشان مي‌دهد؛ دو نيايش خرده‌اوستا يكي "‌مهر نيايش‌" است و ديگري  "‌خورشيد‌نيايش‌"‌.»
آن‌چه بازگو شد بخشي از سخنان بهرام روشن‌ضمير‌، پژوهشگر تاريخ و گاهشماري ايران‌، در دومين گفتار او با عنوان «‌بررسي روزها در گاهشماري باستاني‌» بود. او نخست چكيده‌اي از سخنان نشست پيشين خود را بازگو كرد و گفت: «‌در گاهشماري ايراني‌، هر روز مفهومي ويژه دارد و از حكمت و فلسفه‌اي پيروي مي‌كند. در آغاز روزهاي سي گانه‌، نخست نام "‌اورمزد‌" مي‌آيد و آنگاه نام شش امشاسپندان و سپس نام ايزدان. اين نامگذاري‌ها گواه يك دگرگوني ديني در انديشه‌ي ايرانيان‌، در روزگاران بسيار دور است

ادامه نوشته

فروهر و وحدت وجود

فْرَوَهر (fravahr) دراوستا فْرَوَشي(fravashi) ، درفارسي باستان  فْرَوَرتي (fravarti) درپهلوي فروهر است وچنانكه برخي صاحب نظران اعتقاد دارند از دو جزء « فْرَ» به معناي پيش و  « وَهر» به معناي كِشنده و بَرَنده تشكيل يافته ورويهم به معناي پيش برنده يا عامل پيشرفت است ولي برخي ديگراز اوستاشناسان جزء اول را به معناي فراز، بالا و جزء دوم را از ريشه ي var  اوستايي به معناي پوشيدن مي گيرند و از آن همان تعريف فروهر را اراده مي كنند(سپس تر خواهد آمد) كه سرچشمه از عالم بالا دارد و آدمي را مي پوشاند و در برمي گيرد.
شادروان دكتر مهرداد بهار در كتاب پژوهشي در اساطير ايران مي نويسد فروهر ظاهرا از صورت فرضي fra vərəsa  آمده كه  vərəsra  به معناي دفاع و ايستادگي است علت نامگذاري را (طبق روايات زرتشتي) در وظيفه دفاع عمومي بر ضد اهريمن و دفاع دلاورانه فروشي ها در دفاع از خويشان ونزديكان مي داند. دسته اي ديگر از پژوهشگران ريشه فروهر را همان var  مي دانند اما با معناي باور كردن يا پناه دادن كه فروهر باور نخستين يا پناه نخستين معني خواهد داد و اين به خويشكاري فروهر در سه هزاره نخستين از دوازده هزار سال اساطيري عمر جهان باز خواهد گشت.

ادامه نوشته

نگاه تاریخی – استوره‌ای به سه جشن بزرگ آتش در زمستان

هنگامی‌که دروغکار به آزار من کمر می‌بندد که‌را ای خدای دانا جز آتش و منش خود برای نگهداری من گمارده‌ای؟ از پرتو این دو فروزه روشنایی و دانایی است ای خدا که آیین راستی به‌کار بسته می‌شود .نهاد مرا از این آیین آگاه ساز » گاتها- یسنا ۴۶ - بند ۷
از ارزشمندی آتش نزد ایرانیان بارها سخن گفته شده اما کمتر به این نکته توجه شده که چرا آغاز و میان و پایان زمستان (یا بهتر است بگوییم زمستان باستاني که از آغاز آبان ماه بوده) همواره  جشنی به نام آتش برگزار می‌گردیده (آذرگان –سده – گهنبار همسپت‌میدیم) که البته به تک تک آنها جداگانه پرداخته‌مي‌شود. اما پيوستگي این سه جشن کمتر كنكاش شده است. در این نوشتار تلاش برآن بوده تا زاویه پنهانی از این پيوستگي آشکار شود .
بنابر روایت‌های پهلوی از استوره‌های زندگی اشوزرتشت  که نیک می‌دانیم همگی ریشه در حقایقی ژرف دارد می‌دانیم  فره اشوزرتشت از پیش اورمزد به روشنی بی پایان و از آنجا به خورشید و از خورشید به ماه و از ماه به ستارگان و از آنجا به آتشی که در خانه زو ییش مادر مادر زرتشت می‌سوخت پیوست و این در لحظه‌ای بود که او دغدو مادر زرتشت را به دنیا می‌آورد .داخل شدن فره در وجود دغدو درخشندگی ويژه‌اي بدو بخشید... دیوان برای دشمنی با آن فره ۳ آفت زمستان بیماری و دشمنان ستمگر بر دغدو فرو فرستادند...

ادامه نوشته

تاگور» گفت: نداي زرتشت، نداي جاوداني و اخلاق است

وی از برپایی جایزه‌ای به نام تاگور خبر داد. برهمين پايه، هر ساله یک شهروند جهانی برگزيده خواهد شد که زندگی و کارش نمودي از آرمان‌های والای تاگور است.
تاگور، دوبار به ايران آمد. هفتم ارديبهشت‌ماه ١٣١١ خورشيدي و سال ١٣١٣ خورشيدي، او به ايران آمد. رابيندرانات تاگور، سراينده، فيلسوف و دانشمند بزرگي است كه داراي آيين «هندو» و از «برهمنان» بود و به پابرجايي و استواري در دين و آيين خود، نامور است. وي پس از بررسي اوستا و پي بردن به انديشه‌هاي اشوزرتشت، باور خود درباره‌ي اشوزرتشت و دين زرتشتي را بدون هيچ‌گونه جهت‌گيري، بازمي‌گويد. آن‌چه در زير مي‌خوانيد، گزيده‌اي از گفتار «تاگور»‌است:
مهم‌ترين گزارش تاريخي ايران، پيدايش ديني است كه در چندين هزار سال پيش به وسيله‌ي ‌زرتشت پيامبر در جهان گسترش يافت. زرتشت در تاريخ جهان، نخستين كسي است كه دين را به يك شكل اخلاقي درآورد و در آن روزگار حقيقت يگانگي را به مردمان آموزش داد.

ادامه نوشته

«شادی» و آیین‌های آن

شادی»؛ نیروی روانی و جسمی انسان را افزایش می‌دهد. « شادی» در افزودن کارآیی و نیک گرداندن روان می‌تواند برهم‌کنش شگفت‌انگیزی داشته باشد. شاد کردن مردمان از دشواری‌های پایه‌ای روانشناسی نوین است. چند سالی بیشتر نیست که پژوهشگران زمینه‌ی روان و اعصاب به این باور رسیده‌اند که خندیدن و شادی‌کردن پایه‌های اندیشه و زندگی انسان را دگرگون کرده، تازگی، شادابی، استواری، دلیری و تنـدرستی در تن و روان می‌آفریند و آرامش و خویشکاری درونی برای بهتر زندگی کردن به همراه می‌آورد.
پیشرفت در دانش روانشناسی، انسان اندیشمند امروزی را به این باور رسانده که ژرفای روان انسان به شادی نیاز دارد و جوشش برآمده از شادی، سرچشمه‌ی جوشش‌های دیگر، به‌مانند فراگیری بهتر، کارکرد باارزش‌تر، زندگی زناشویی پیروزمندانه‌تر، تندرستی و از همه بالاتر، خرسندی از زندگی است، چیزی که در جهان امروز همه در پی آن هستند و کمتر می‌یابند

ادامه نوشته

جمشيد كاشاني ، پديدآورنده‌ي چهار عمل اصلي رياضي

غياث‌الدين جمشيد كاشاني (790-832 قمري/1388-1429 ميلادي) زبردست‌ترين حسابدان و رياضي‌دان برجسته‌ و از بزرگ‌ترين مفاخر تاريخ ايران به شمار مي‌آيد. وي به تكميل و تصحيح روش‌هاي پيشين انجام چهار عمل اصلي حساب پرداخت و روش‌هاي نو و ساده‌تري براي آن‌ها پديد آورد. به‌راستي، كاشاني را بايد پديدآورنده‌ي روش‌هاي كنوني انجام چهار عمل اصلي حساب (به‌ ويژه ضرب و تقسيم) دانست. كتاب ارزشمند وي با نام مفتاح الحساب كتابي درسي، درباره‌ي رياضيات مقدماتي است و آن را از براي فراواني و گوناگوني مواد و نوشته‌ها و رواني گفتار سرآمد همه‌ي آثار رياضي سده‌هاي ميانه مي‌دانند.
زندگي‌نامه
جمشيد ملقب به غياث‌الدين، فرزند پزشكي كاشاني به نام مسعود نزديك سال 790 قمري (1388 ميلادي)، در كاشان چشم به جهان گشود. او در همه‌ي آثارش خود را چنين شناسانده است: «كمترين بندگان خداوند، جمشيد، پسر مسعود طبيب كاشاني، پسر محمود پسر محمد ».
روزگار كودكي و جواني وي درست هم‌زمان با اوج يورش‌هاي وحشيانه‌ي تيمور به ايران بود. با وجود اين، جمشيد در همين شرايط نيز هرگز از آموختن علوم گوناگون دور نماند. پدرش مسعود، چنان‌كه گفتيم، پزشك بود اما شايد از علوم ديگر نيز بهره‌ي بسيار داشت.

ادامه نوشته